Esti obsedat de…”trebuie” ?

Iata un cuvant care de mic copil ti-a fost inoculat in minte si care iti palpaie in creier adesea in mod obsesiv, atat de obsesiv, incat a ajuns sa iti preia controlul vietii in mai toate sectoarele.

-trebuie sa fii cel mai bun in clasa si de se poate si in scoala (Nu conteaza potentele si talentele mele, nu conteaza ca sunt zile cand sunt obosit de atata invatat si nici ca vreau din cand in cand sa ma mai joc si eu ca ceilati copii. Trebuie sa fiu cel mai bun si-apoi dupa ce devin cel mai bun asimiland o multime de cunostinte care mai tarziu nu o sa-mi foloseasca la nimic si ma voi simti obosit psihic, mi se va spune ca asa trebuie din moment ce si altii sufera ca mine, iar eu stiu ca nu trebuie dar nimeni nu tine cont si de parerea mea)

-trebuia sa te rogi zilnic daca vrei sa ajungi in rai (Nu conteaza daca imi barfesc colegii ba chiar mi se cer amanunte in acest sens, nici daca ii intorc spatele semenului meu, nici daca sunt egoist, asa cum nu conteaza prin ce mijloace ma imbogatesc la o adica… dar trebuie sa ma rog ca sa ajung in rai…apoi chiar ca trebuie sa ma rog sa ajung si eu macar pe acolo pe la usa de se poate, ca altfel cum as putea patrunde daca incalc frecvent legile cele mai minore ale omeniei atunci cand ajung si eu mare.)

-trebuie sa te culci devreme ca sa te scoli in zori (Nu conteaza ca eu seara mai am chef sa ma joc iar dimineata sa mai stau in pat, trebuie sa ma conformez fiindca asa fac toti. Daca o sa cresc mare, de tot ceea ce o sa imi amintesc este ca trebuie sa fiu plecat de acasa de dimineata pana seara nemaiavand timp si pentru mine fiindca asa am fost invatat de mic.)

-trebuie sa fii respectuos cu profesorii si sa asculti tot ceea ce iti spun (Nu conteaza ca acestia tipa la mine, nici ca ma umilesc adesea, nici ca de multe ori as avea si eu ceva de spus dar ca nu sunt ascultat, trebuie ori ce ar fi sa ii ascult si sa ii respect chiar daca ei nu ma respecta, iar daca pe parcurs imi voi alege meseria de dascal, eu am sa stiu ca trebuie sa ma comport in aceeasi maniera cu copii fiindca cu totii fac la fel.)

-trebuie sa faci ceea ce si x face (Nimeni nu ma intreaba daca eu chiar vreau sa fac la fel, ori poate ca am alta optiune, nici macar nu conteaza parerea mea, tot ceea ce conteaza este ca trebuie sa fac la fel dar exact la fel de parca asta ar fi posibil si mai apoi cand cresc mare, tendinta mea va fi aceeasi, uitand ca eu am talente unice pe care pot sa le folosesc cu mult mai bine decat pe cele preluate si chiar daca asta o sa ma faca nefericit, eu am sa ma iau dupa turma ca nu cumva sa fiu mai diferit decat ceilati.)

-trebuie sa asculti de cei superior (Nimeni nu ma intreaba daca eu am alta parere ori poate o alta optiune, pe nimeni nu intereseaza vederile mele, tot ceea ce este important e ca trebuie sa ascult chiar daca asta ma face sa pierd ori sa fiu nefericit, fiindca sunt invatat ca eu sunt mic si nesemnificativ. Iar mai apoi cand o sa cresc mare, eu am sa ma ghidez dupa acest precept, considerand ca altii sunt cu mult mai buni si mai importanti decat mine.)

-trebuie sa mananci doar tu ciocolata (Oare cati se intreaba cat de neavenita este aceasta porunca si cat de contrara in mintea mea cruda de copil? Ce si pe cine sa mai cred si mai apoi pe cine sa ascult? Preotul imi spune ca trebuie sa fiu bun si sa impart ce am si cu altii daca vreau sa ajung si eu om, iar acasa mi se spune ca daca impart primesc bataie. Acum eu ce sa aleg? Ieri am ascultat de mama si chiar daca prietenii mei tanjeau dupa o bucata de ciocolata eu nu le-am dat fiindca am fost invatat ca trebuie sa imi ascult parintii. Dar azi cand am vazut la un prieten al meu cicolata si eu nu aveam, iar el a impartit cu ceilati mie nedandu-mi fiindca nici eu ieri nu i-am dat, m-a durut tare, tare si degeaba am plecat in casa sa cer de la parinti ciocolata ca mi-au raspuns sa mai astept, fiindca momentan stau prost cu banii, si-atunci de cine sa ascult? )

-trebuie sa taci cand iti spun eu sa taci si sa vorbesti doar cand ti se permite (De ce trebuie sa tac cand altii tipa la mine? De ce trebuie sa tac cand altii ma irita? De ce trebuie sa tin in mine toata acea tensiune cand de fapt eu tot ceea ce fac este sa ma comport ca un copil, sa traiesc ca un copil si sa ma joc ca un copil. Cand vreau sa vorbesc mi se interzice sa o fac si cand vreau sa tac sunt obligat sa vorbesc. Ce sa mai inteleg din viata asta?)

-trebuie….zice mama, trebuie….zice tata, trebuie….zice bunica, trebuie….zice bunicul, trebuie….zice fiecare profesor in parte,.trebuie…. imi zic vecinii, trebuie…. aud de dimineata pana seara, fara ca nimeni sa ma intrebe vreodata ce vreau de fapt eu pentru mine, nu ce vor ei pentru mine, ce simt eu ca e bine pentru mine, nu ceea ce ei cred ca e bine pentru mine.

Te-ai recunoscut? Iti amintesti? Acum intelelegi ca marea opreliste a vietii tale este un cuvant, un singur cuvant, acest trebuie sa faci si de vrei si de nu vrei, nimanui nepasandu-i de parerea ta, de alegerea ta, de viziunea ta. Valorile si credintele tale nefiind bazate pe „Cine sunt eu” ci pe „Ce mi-au zis ei” . Aceasta falsa identitate te va face sa iti creezi nenumarate masti, fiindca trebuie sa te comporti fata de mama intr-un fel, fata de tata intr-alt fel, fata de vecini in mod diferit si tot asa, in functie de cerintele si poruncile fiecaruia in parte.
Te invit sa privesti acum inlauntrul tau si sa vezi care iti sunt nevoile si cerintele neimplinite. Vezi de fapt in ce anume sector esti tu mai descoperit. Care este acea parte a fiintei tale care cere indurare si recunoastrere din afara.Ai tu tendinta ca altii sa iti acopere nevoie de:

-aprobare si recunoastre

-de acceptare a ceea ce tu esti fara masti

-de iubire

-de sustinere

-de comunicare

-de apreciere

-de recompense

-de intelegere

Daca exista vreo parte descoperita inlauntrul tau, este fiindca acest cortegiu de trebuie te-a facut sa uiti de cine esti tu cel real, fiind atat de ocupat sa executi acel lung lant de trebuie, incat ti-a fost imposibil ca pana acum sa te descoperi pe tine insuti. Asta a dus la subminarea a ceea ce tu esti cel real, fiindu-ti acum frica ca daca iesi din acest program al implinirii poruncilor lansate spre tine de catre altii, tu nu o sa mai primesti ceea ce vrei, fiind in acest scop pedepsit. Astfel ca te-ai scindat, in tine dandu-se acum o lupta care te trage cand spre descoperirea propriului tau sine, cand spre implinirea cerintelor celorlati. Acest mod de a trai te oboseste insa foarte mult, astfel ca adesea clachezi, rasculandu-te si tu la randul tau exact impotriva acelora care ar avea mai mare nevoie de sustinerea ta sau tu de a lor si astfel tu comiti exact aceeasi greseala care a fost comisa si fata de tine.
Este timpul sa iti iei caietul si sa faci doua coloane.Pe una sa scrii ce iti spun ceilati ca trebuie, si pe cealata sa scrii ce consideri tu ca vrei. Facand asta, o sa iti dai seama care sunt acele cerinte ale sinelui tau care au ramas descoperite si pentru care de fapt tu te afli aici in acest plan. Dupa ce ai terminat de facut cele doua liste, taie peste tot ceea ce altii ti-au spus si iti spun ca trebuie. Tu nu trebuie sa faci ce iti zic ei, asa cum nici ei nu trebuie sa faca ce le zici tu. Tot ceea ce trebuie e ca tu sa faci ca tine si ei sa faca ca ei si nicidecum invers. Aici au gresit oamenii. Au inversat rolurile. Asta inseamna ca eu te oblig sa faci ceea ce eu vreau pentru mine, in loc sa imi ofer eu asta, iat tu ma obligi pe mine sa fac ceea ce tu vrei, in loc sa iti oferi tu toate acestea. Aceasta aiureala a facut ca omenirea sa consume o multime de resurse in loc sa investeasca acea energie in ceva mai constructiv, mai bun. Ia hai gandeste-te un pic. Daca vreau de exemplu sa mananc o prajitura, in loc sa plec eu sa mi-o cumpar asa cum e si fireresc, te trimit pe tine desi tu vrei sa te uiti la meci, nu sa mergi la cofetarie dupa prajitura mea. Eu insist, tu te revolti, eu te atentionez ca de nu o faci te taxez, tu nu vrei sa fii taxat asa ca bombanind te imbraci, lasi meciul deoparte si pleci dupa prajituri. In acest timp eu stau in casa, dar ma simt satisfacuta ca tu mi-ai indeplinit porunca iar maine faci si tu la fel cu mine fiindca jocul o cere. Resursele si timpul pierdut pentru cateva prajituri este cu mult prea mare incat sa merite atata efort. Mai bine merg eu sa le cumpar, poate ma intalnesc si cu o prietena cu care stau pe terasa la o cafea in loc sa ma uit la un meci care nu imi prezinta interes, vin acasa tu esti fericit ca ti-a castigat echipa favorita, eu ca mi-am indeplinit dorinta si ramanem amandoi cu resurse. Sigur ca acest exemplu este unul dintr-o infinitate de exemple. Important e sa se inteleaga ca acest trebuie este de fapt fundamentul pe care este construita mai apoi manipularea, si pana cand omul nu renunta la manipulare, este imposibil sa se descopere pe sine fiindca tot timpul privirea lui va fi directionata inafara si nicidecumm inlauntru. Asta imi aminteste de o povestioara hazlie citita intr-una din cartile lui Osho:

Cica Mula Nasrudin in fiecare dimineata o parte din drumul pe care il facea la munca, era secondat de un coleg. Acesta in fiecare zi se lega de el spunandu-i ca a auzit cum ca este un om rau, care nu se ocupa de sotie si copii si ca ar trebui sa ii fie rusine de toate cate le face. Mula Nasrudin l-a ascultat cu foarte mare atentie timp de trei luni dupa care intr-o dimineata ii spune colegului asa:
-Pana acum precum ai vazut eu te-am ascultat zi de zi dar de data asta te rog sa asculti si tu ce am eu a-ti spune.Stii, de fapt eu nu am nici sotie si nici copii.
-Cum, nu ai sotie si copii?! Ei nu-i nimic, cand vei avea, ai sa vezi ca tu vei face exact asa precum eu ti-am zis!

Desi povestioara este extrem de ilara, trebuie sa recunosti ca tu joci cand rolul lui Mula Nasrudin cand al colegului acestuia si ca si cei din jurul tau cam joaca ambele aceste roluri. Daca ai bunavointa sa analizezi cu atentie aceste doua roluri, iti vei da seama ca cel jucat in finalul povestii de catre Mula este cea mai buna alegere. Momentan, acest trebuie, sunt sotia si copii tai, fata de care tu esti obligat sa te comporti cum se cuvine si asta fiindca altii iti spun ca asa trebuie sa faci. Cand insa vei recunoaste ca acesti de trebuie nu sunt familia ta, adica nu esti tu insuti, vei putea spune oricui ca de fapt tu esti altul nu cel pe care ceilati il considera ca ar fi. Iti recomand ca de acum incolo, intreaba-te la fiecare actiune pe care vrei sa o intreprinzi, cat la suta te afli tu in acea actiune si cat la suta sunt altii.

cu drag Ramona

Lasă un răspuns

