Tati, mami, eu cand ma fac mare vreau sa fiu un OM bun!

 

Abuzul asupra copiilor este reprezentat de orice forma de violenta fizica sau emotionala la care sunt supusi sau expusi copii. In Romania, Legea 272/2004privind protectia copiilor incearca sa clarifice aceste aspecte si sa ofere suportul legal pentru a identifica cazurile de abuz. Departe de a fi perfecta ofera un cadru care poate fi folosit stoparea comportamentelor abuzatoare asupra copiilor. O dezvoltare a legii ar trebui sa permita evolutia de la actiuni reactive in caz de abuz catre actiuni preventive care sa evite aparitia abuzurilor asupra copiilor. Conform acestei legi institutiile statului sunt obligate sa previna si sa protejeze copiii de orice act de violenta, abuz fizic, psihic sau sexual impotriva lor. Legea interzice orice fel de pedeapsa fizica sau umilitoare, acasa sau intr-o institutie care ar trebui sa se ocupe de protejarea sau educatia copiilor. Plangerile si sesizarile cu privire la abuzuri impotriva copiilor pot fi depuse atat de catre copil cat si de catre oricare persoana din apropierea copilului care observa semnele unor abuzuri asupra acestora.

Savarsirea abuzului implica actiunea voluntara a abuzatorului, care pericliteaza existenta si dezvoltarea copilului, indiferent de existenta unui posibil consimtamant al copilului. Exista diverse tipuri de abuz: fizic (orice formă de pedeapsa corporala, imobilizarea fizica, reducerea alimentatiei), emotional (rejectarea, intimidarea verbala prin diverse amenintari, abuzul verbal prin adresarea unor injurii sau cuvinte umilitoare, izolarea, interzicerea contactului cu propria familie etc.), sexual (act sexual cu copii, implicarea copiilor in productia, raspandirea,distribuirea unor materiale pornografice, expunerea organelor sexuale ale copiilor in scopuri sexuale, prezentarea unor materiale pornografice copiilor, realizarea unor acte sexuale in prezenta copiilor). Aceste forme de abuz pot fi asociate si cu neglijarea copilului  sau cu diverse forme de exploatare a acestuia. Abuzul se refera la orice forma de violenta intentionata impotriva copilului sau orice tratament daunator care nu implica intotdeauna violenta.

_______________________________________________________________________________________________________

Culpabilizarea prin bataie (“de ce ma obligi sa te bat?!”), sau prin presiune pshica si pedepse absurde (“nu faci cum iti spun, nu primesti nimic de mancare”) se transmite inca din generatie in generatie, prin parinti, bunici, alte rude apropiate, tutori, bone. “Eu te-am facut, eu te omor” nu ne zgarie urechile, este o banalitate. Victimele educatiei prin bataie isi accepta culpa si pedeapsa, gasind ca natural modul de tratament si aplicandu-l mai departe propriilor copii. “M-a strunit, om m-a facut! Eu am ajuns bine, la fel fac si eu la mine-n casa”. Alaturi de bataile situate uneori la limita sadismului, se adauga sudalmile: “dobitoc, cretin, prost”, cu variatiuni; “cu ce-am gresit sa am asemenea copil”, “ma faci de rusine”, “nu meriti nimic”. Reducerea celui mai slab la un zero este, printre altele, o forma de dominare pentru care victima ar trebui sa fie “recunoscatoare” candva:“o sa-mi multumesti pentru asta cand vei fi mare!”.

_______________________________________________________________________________________________________

Un copil nu uita. Odata cu durerea fizica, umilirea, neputinta, durerea psihica raman acolo pentru toata viata si au urmari multiple. Pe termen lung, traumele duc la un dezechilibru psihic al victimei. Intr-o lucrare publicata in 1990, “Healing the Hurt Child: A Developmental-Contextual Approach”, psihiatrii Denis M. Donovan si Deborah McIntyre au introdus pentru prima data termenul de traumatologie: un copil crescut in violenta, neglijare, abandon, stocheaza toate experientele; peste unele din acestea va trece, prelucrandu-le la nivel cognitiv, altele insa nu vor fi depasite niciodata si pot iesi la lumina in momente critice de-a lungul vietii. Frica intensa si sentimentul de neajutorare pe care copilul le resimte pe termen lung au consecinte puternice in modelarea personalitatii individuale, afectandu-i demnitatea si identitatea.

“Organizatia Salvati Copiii a efectuat prin centrele romanesti de consiliere pentru copil si familie un studiu privind abuzul si neglijarea copilului, concluziile cercetarii aratand ca 75% dintre copii au suferit o forma de abuz fizic in care era inclusa si bataia.”

Cititi articolul integral pe MedLive.ro

Din Legea nr. 272/2004 (privind protectia si promovarea drepturilor copilului):

Art. 28: (1) Copilul are dreptul la respectarea personalitatii si individualitatii sale si nu poate fi supus pedepselor fizice sau altor tratamente umilitoare ori degradante.

(2) Masurile de disciplinare a copilului nu pot fi stabilite decat in acord cu demnitatea copilului, nefiind permise sub nici un motiv pedepsele fizice ori acelea care se afla in legatura cu dezvoltarea fizica, psihica sau care afecteaza starea emotionala a copilului.

Copilul tau este in siguranta? Atentie! Cei mici copiaza comportamentul tau!

De ce copiii pleaca de acasa.

Expertii sustin ca exista caracteristici sigure prin care se remarca un copil fericit, cum ar fi increderea de sine, optimismul si simtul controlului. Asa cum un copil abuzat va dezvolta caracteristici cum ar fi frica, nervozitatea, violenta si stima de sine scazuta.

Studiile in domeniu au relevat consecintele pe termen lung ale abuzului asupra copiilor, concretizate in manifestari violente sau antisociale ale acestora in perioada vietii de adult si riscul reproducerii acestor comportamente violente

Un copil care a fost abuzat, ca si adult va dezvolta o stima de sine scazuta.

Semne ale stimei de sine scazuta:

  1. Tendinta spre a dramatiza esecul si a cauta indicii care i-ar putea submina statutul
  2. Cauta sa isi construiasca o stima de sine ridicata in acele domenii in care ei considera ca sunt mai slabi, incercand sa arate lumii ca de fapt sunt stralucitori, magnetici, iubiti, admirati
  3. Sunt invidioasi pe superioritatea altora si dispretuitori fata de cei inferiori lor
  4. Fac eforturi considerabile prentru a-i minimiza pe cei superiori lor si pentru a-i umili si dispretui pe cei inferiori lor vroind sa arate ca ei sunt cei mai buni, ceilati fiind rai si slabi
  5. Ridica la rang de arta eschivarea si evitarea riscului judecatii sociale. Mai simplu spus, nu suporta sa li se atraga atentia, sa fie judecati si pusi sa isi schimbe comportamentul si atitudinea sau sa asimileze noi cunostinte considerandu-se devalorizati.
  6. Evita esecurile asa ca prefera sa nu intreprinda de unul singur nimic nou, gasind mereu scuze care sa il absolve de responsabilitate limitandu-si posibilitatea experientelor noi constructive.
  7. Eul fals pe care si-l construiesc cu migala are unicul scop de a ascunde adevaratul lor eu care este micut, fragil si subiacent. Complexul de superioritate afisata prin atitudine aroganta, trufasa, intepata, manipulativa, inganfata, infatuata, violenta, posesiva, sarcastica, jignitoare, dispretuitoare, atacatoare, este manifestarea unei stime de sine scazuta

Poti recunoaste o persoana cu o stima de sine scazuta dupa urmatoarele caracteristici:

  1. Isi pune mereu intrebari despre sine
  2. Este mereu preocupat, chinuit, torturat de imaginea personala
  3. Este preocupat in mod continuu de recunoasterea sociala
  4. Are un permanent sentiment de singuratate, de fragilitate, de vulnerabilitate
  5. Are tendinta de a se izola evitand prieteniile si legaturile prea stranse cu colegii
  6. Daca cineva il judeca devine repulsiv, violent, artagos, dezagreabil, injosind si umilind necrutator pe cei ce nu corespund criteriilor lui
  7. Este melancolic
  8. Prefera sa stea izolat in casa
  9. Viata de familie este sub orice critica
  10. Cere cu greu ajutorul celorlati fiindu-i greu sa isi recunoasca limitele
  11. Este excesiv de dependent fata de anumite legi morale cum ar fi bunele maniere, vocabularul,religia, legile statului etc
  12. Este prizonierul negativismului: injoseste, umileste, critica, vede doar parti rele, lucruri meschine, intunecate fiind intolerant si razbunator

_______________________________________________________________________________________________________

Spuneti STOP abuzului!

______________________________________________________________________________________________________

Daca o relatie intre doi parteneri este corect jucata, atunci fiecare partener in parte va avea urmatoarele caracteristici de comportament:

  1. Se accepta pe sine in totalitate, chiar daca mai vrea sa schimbe ceva la personalitatea sa. Exista o iubire de sine si un respect de sine pe care il nutreste sincer si il sporeste deliberat
  2. Il accepta pe celalalt si pe ceilati cu care intra in contact asa cum sunt si nu incearca sa ii schimbe ca sa-si satisfaca dorintele si va cauta o modalitate in care sa coopereze impreuna pentru binele comun
  3. Isi analizeaza sentimentele si atitudinile fata de orice aspect al vietii, inclusiv sexualitatea
  4. Aprecieaza orice aspect al sinelui sau: personalitate, infatisare, convingeri si valori, trupul, interesele si realizarile. Se auto-valideaza si nu mai cauta o relatie care sa ii dea sentimentul propriei valori.
  5. Respectul de sine a atins cota la care se bucura de compania altora care sunt buni asa cum sunt fara a mai emite judecati de acesta/aceasta este rau/rea, aceasta/aceasta este bun/buna. Nu mai are nevoie sa se simta solicitat ca sa aibe sentimentul propriei valori
  6. Este deschis/a si increzator/increzatoare in persoanele potrivite. Nu-i este teama sa se lase cunoscut/a la nivel personal profund, dar nu se expune exploatarii celor care nu sunt interesati de starea lui/ei de bine
  7. Isi pune intrebari: “Este aceasta relatie potrivita pentru mine? Imi da posbilitatea sa dau la iveala tot ceea ce e mai bun in mine?”
  8. Cand o relatie este distructiva pe orice plan al fiintei, neputand sa se valorifice la adevarata ei/lui valoare, are puterea sa renunte la ea fara sa cunoasca depresia handicapanta. Are un cerc de prieteni care o/il sprijina si preocupari sanatoase care o/il ajuta sa depaseasca momentele de criza.
  9. Da importanta, mai presus de toate, propriului sentiment de seninatate. Toate luptele, drama, haosul din trecut si-au pierdut puterea de atractie. Se auto-protejeaza, are grija de sanatate si starea de bine
  10. Stie ca o relatie, pentru a merge bine, trebuie stabilita intre parteneri care impartasesc dorinte, viziuni, valori, interese si idealuri asemanatoare si care aprecieaza atat intimitatea proprie cat si al celorlati. Stie de asemeni ca este demn/a de tot ce-i poate oferi viata mai bun si chiar cere asta fara frica, actionand in mod constat in indeplinirea acestui ideal.
Daca esti o persoana abuzata, nu-ti fie frica, cere ajutor! Nu merita sa iti consumi viata in dureri, violenta si neampliniri. Tu esti pretios/pretioasa exact asa cum esti, si meriti sa ai parte de tot ceea ce este mai bun si minunat in viata. Tu chiar meriti!

Cu totii meritam sa traim intr-un climat plin de pace, armonie si iubire. Haideti sa cladim acest climat impreuna.

cu drag Ramona

Anunțuri

3 răspunsuri

  1. Iri are 1 an si 9 luni. A primit o maimutica ce topaie pe loc si scoate sunete de maimutica amestecate cu plans de copil atunci cand ii iei banana magnetica din mana. Pe cei mari papusica ii distreaza. Iri nu se joaca cu ea si cand vrei sa te apropii de maimutica, iti iese in cale si aratand spre maimutica iti spune pe un ton serios si lipsit de echivoc: „NU, p i n g e”.
    De cand am inteles si noi „metafora” nu ne mai jucam nici noi cu maimutica.

    1. Din pacate pe piata, exista multe jucarii nocive copiilor. Jucarii care adesea indeamna copiii la stari de violenta, nervozitate si frica. Parca e o lucrare bine pusa la punct, care isi intinde tentaculele si in sfera jocurilor si al desenelor animate. Am citit cu ceva timp in urma pe situl http://www.antena3.ro ca s-a facut un Studiu despre: Scenele violente din desenele animate pot provoca stop cardiac. Dupa efectuarea acestui studiu cercetatorii avertizeaza:
      Mare atentie cand va lasati copilul in fata televizorului. Se pare ca scenele violente din desenele animate sunt periculoase! Provoaca stop cardiac. E descoperirea recenta a cercetatorilor de la facultatea de Psihologie din cadrul Universitatii Bucuresti.

      Pentru fractiuni de secunda, cei care se uita la scene foarte violente din desene animate pot suferi un stop cardiac. Asa spune un un studiu realizat de cercetatorii de la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din cadrul Universitatii din Bucuresti.

      Cum au ajuns medicii la aceasta concluzie?

      Mai multi studenti cu varste intre 18 şi 25 de ani au fost pusi sa urmarească secvente din „Happy Tree Friends”, desenul animat in care cei trei prieteni fericiti se bat sau isi scot intestinele si orneaza pomul de Craciun cu ele. Dar, si secvente din clasicul „Stan si Bran” in care acestia se lovesc in cap cu niste polonice.

      La scenele violente din desenul animat reactia studentilor a fost neasteptata: au înregistrat un scurt stop cardiac, tensiune oscilanta si respiratie cu oprire. In schimb, la filmuletul cu Stan si Bran au avut o reactie normala.

      Concluzia: violenta din desenele animate e cat se poate de nociva. Mai ales pentru copii. Un lucru pe care multi il intuiau, dar care abia acum incepe sa fie argumentat stiintific.

  2. Daca ele simt asa iar urmarile asupra lor sunt ….

    http://www.animale.ro/articole/cainii-sunt-traumatizati-ca-niste-copii-daca-sunt-lasati-singuri

    atunci care este importanta mediului familial, social, cultural si religios asupra viitorilor adulti si ce patthern-uri de comportament vor transmite inconstient mai departe ?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: