Kit de reducere a stresului – partea a III-a

Doc Childre, Fondatorul HeartMath

Frica este o reactie normala la vremurile nesigure si dificile. Este construita din dramatizarea excesiva a ceea ce o determina. Dupa unda de soc a crizei economice, cum ar putea milioane de oameni sa nu fie afectati de teama si de nesiguranta fata de viitorul lor? Acum, suntem adesea adusi intr-o stare de confuzie de opiniile contradictorii din stirile de la TV si de pe internet. Este in regula daca reactiile voastre fata de criza existenta sunt de frica generata de nesiguranta si lipsa de incredere. Daca nesiguranta isi pune amprenta pe zonele in care inainte ne simteam siguri, atunci frica este starnita pentru a ne proteja. Frica ne este de folos ca o alarma in situatiile de „lupta-sau-fugi”. Totusi, frica prelungita, exagerata de dramatizare, va crea in cele din urma reactii daunatoare ale sistemului imunitar si hormonal, ceea ce ii dauneaza sanatatii noastre. Adesea, in multe situatii, producem o supradoza de frica, atunci cand doar prudenta practica ar fi suficienta. Frica si prudenta ar putea sa sune similar, dar diferenta dintre ele ar putea fi foarte importanta in ceea ce priveste hormonii care sunt eliberati in sistemul vostru. Frica prelungita creste cantitatea de hormoni care sunt daunatori sistemului nostru.

Acordati-va tot timpul necesar, dar, dupa prima faza a socului (furia si teama initiala din timpul crizei), este benefic sa practicati reducerea starii de frica, pana la o atitudine de prudenta echilibrata. Exista o diferenta intre modul in care aceste doua stari va afecteaza mental si emotional. Frica permanenta va reprima spiritul si va amorteste conexiunea inimii cu voi insiva, cu familia si cu ceilalti. Asta blocheaza speranta, in timp ce epuizeaza initiativa celor din jurul vostru. Cand a trai in frica pune stapanire pe voi, in cele din urma poate sa va erodeze discernamantul si functiile cognitive de care aveti nevoie, in timpurile dificile. A trai in atitudinea de prudenta echilibrata este ceva diferit: atitudinea de prudenta este protectoare si totusi, va permite sa mentineti echilibrul.

In cele din urma, prin practica, puteti reduce unele dintre simtamintele voastre de frica la atitudini de prudenta echilibrata si discernamant. Respect faptul ca este dificil sa nu simtim valuri frecvente de frica, atunci cand viata se prabuseste in jurul nostru, indiferent de ce forma de gestionare a emotiilor incercam. Uneori circumstantele ne lasa cu o frica ce nu poate fi abordata imediat. Iata cateva sugestii care m-au ajutat, dupa ce am trait o criza personala. Cu timpul, am obosit sa traiesc in frica si am decis ca trebuie sa fac ceva. Aplicati aceste sugestii asa cum puteti si nu fiti duri cu voi insiva, daca progresul este mic uneori.

Aceste exercitii au ajutat multi oameni sa inceapa procesul de reducere si inlocuire a fricii, cu o stare mentala mai benefica.

Exercitiul 1

Sa vorbesti sincer cu tine insuti te poate ajuta sa inlocuiesti sentimentul de frica, cu atitudini mai pozitive. De exemplu, va puteti spune urmatoarele:

„Inteleg de ce traiesc in frica si anxietate, dar asta imi secatuieste energia, punandu-mi sanatatea in pericol si ma impiedica sa iau decizii”.
„Am obosit sa fiu blocat de frica si sunt gata sa trec la o atitudine mai blanda pentru sistemul meu nervos, pentru sanatatea mea si a celor din jurul meu”.
„Sunt constient ca frica mi-a inabusit spiritul si capacitatea de a lua decizii concrete. Frica mea constanta nu a schimbat nimic in ceva mai bun, deci, nu am nimic de pierdut daca abordez o noua atitudine, pentru a merge mai departe”.
„Nu ma astept ca sa elimin, peste noapte, toate fricile si proiectiile mele, dar ma angajez acum ca cel putin sa imi reduc frica la o atitudine mai echilibrata, de precautie practica si discernamant, atunci cand pot”.

„Imi dau seama ca orice progres ma poate ajuta sa-mi eliberez mintea, emotiile si spiritul, pentru a face mai departe ceea ce e nevoie sa fie facut si sa ma simt mai bine. Imi voi stabili propriul ritm in procesul de reducere a fricilor si voi avea compasiune pentru mine insumi, in timpul acestui proces”.

Citind zilnic aceste lucruri, pentru o perioada, veti fi ajutati sa schimbati modul in care priviti frica, intr-un simtamant mai echilibrat de precautie si discernamant. Recitirea va ajuta sa ancorati sentimentul in natura voastra emotionala, care se angajeaza si progreseaza mai usor.

Exercitiul 2

Stati linistiti si amintiti-va din inima ca deja exista prea mult stress, fara sa mai trebuiasca sa aveti un rucsac de frica pe deasupra. Respirati linistiti prin zona din jurul inimii si imaginati-va ca inspirati atitudinea de curaj si tarie de a face ceea ce aveti de facut, fara a mai fi preocupati de frica. A face asta cu o atitudine sincera, ajuta la a scoate semnificatia din frica. Practicati cateva minute zilnic si ori de cate ori simtiti un val puternic de frica. Veti incepe sa se simta diferenta.

Am inteles si experimentat stransoarea pe care frica o poate avea asupra noastra. Continuati sa practicati scoatere a semnificatiei din frica, asa cum puteti. Fiti ingaduitori cu voi insiva; stiti ca este in regula daca nu puteti elimina toata frica sau anxietatea, atunci cand ele apar. Intelegeti ca orice progres conteaza – ceea ce aduce si mai mult progres.

12. Angrenati-va familia.

Este util sa mentineti o comunicare deschisa in familie si in cercul de prieteni apropiati, referitor la stresul prin care trec toti. Este important ca membrii familiei sa nu reprime stresul sau sa-si inabuse simtamintele, deoarece asta inrautateste lucrurile. Angajati-va sa fiti mai permisivi si liberi in opinii unii cu ceilalti si, daca cineva este nervos, gata sa plesneasca, sa nu luati asta ca pe un afront personal. In special explicati acest lucru copiilor, deoarece, de obicei, ei nu pot intelege profunzimea celor traite de adulti. Este important sa fim cat de pozitivi putem cand e vorba decopii si sa-i reasiguram ca, desi acum vremurile sunt grele, putem sa rezolvam cu timpul.

13. Nu va invinuiti pe voi insiva.

A va invinui pe voi insiva de efectele crizei nu este un lucru benefic si doar creste stresul si nu va ajuta sa reluati gandurile despre toate lucrurile pe care le-ati fi putut face, pentru a preveni situatia. Toti am fost prinsi pe picior gresit, de evenimente si schimbari neasteptate, asa ca fiti blanzi cu voi insiva. Este mai usor sa treceti mai departe, daca nu carati bagajele vinei referitoare la ceea ce ati fi putut face, sau ar fi trebuit sa faceti.

14. Scrieti-va o scrisoare din inima.

(Scrisoarea sa fie o recunoastere a situatiei in care va aflati si o afirmare a angajamentului de a merge mai departe in viata voastra.) Puteti folosi, ca ghid, urmatoarea scrisoare, in timp ce introduceti mental schimbarile ce se potrivesc situatiei voastre.

(Vorbiti-va din inima, cand faceti asta.)

Am motive intemeiate sa simt stres, furie si durere. Cine nu ar face asta, in situatia mea? Sunt constient de cresterea stresului meu personal, datorat anxietatii de a incerca sa iau decizii de supravietuire, pentru mine si familia mea; adorm greu si, cand o fac, somnul nu e suficient de profund pentru a-mi restaura energia; trebuie sa trec prin urcusuri si coborasuri care proiecteaza doar un viitor fara speranta; sa ma tem de pierderea slujbei, de presiunea ratelor, de pensia mica, etc (Faceti-va propria lista care se potriveste situatiei voastre.)

Sunt constient ca daca nu cobor din acest carusel al stresului, sanatatea mi-ar putea fi afectata, indiferent de motivele mele, chiar daca sunt bune. Nu sunt o persoana rea pentru ca traiesc aceste emotii, in ultima vreme. Am nevoie de ceva timp ca sa simt furia, mahnirea si disperarea, deoarece m-au ajutat sa eliberez o parte din durere, desi nu toata. Totusi, acum, incep sa simt ca, pentru binele sanatatii mele, al familiei mele si al viitorului meu, este momentul sa-mi restabilesc stapanirea de sine si sa merg mai departe. Chiar daca acum nu pot inca sa sterg complet anxietatea referitoare la viitor, imi dau seama ca, cu timpul, cu pasi mici, pot sa depasesc o problema mare.

In trecut, au existat momente cand a trebuit sa ma conectez cu o forta mai profunda, sa ma ridic din situatii dure si sa merg mai departe. Pot sa fac asta din nou. Voi practica eliberarea de pierderile care nu le pot schimba si ma angrenez in schimbarile care vor face ca prezentul si viitorul sa fie mai bune. Astept cu nerabdare sa-i ajut pe altii cu acest lucru si sa fiu mai deschis la ajutorul dat de altii. Voi practica zilnic, ascultand simtamintele din inima mea, pentru a discerne ce pasii sa fac, in timp ce ma asigur ca cel putin voi misca piciorul, atunci cand va veni momentul sa pasesc mai departe. Acum, pot sa fac fata la ceea ce trebuie sa fie facut. Am nevoie doar sa ajung adanc in inima mea, sa ma reconectez cu puterea mea interioara si sa dobandesc un punct de vedere mai echilibrat. M-am intors.

(P.S. Din inima, spuneti-i mintii sa vi se alature in infaptuirea acestei schimbari radicale. Daca mintea sovaie si opune uneori rezistenta, sa stiti ca atunci cand angajamentul inimii este suficient de puternic, in cele din urma, mintea „i se va alatura”.)

In incheiere, primele unde de soc ale decaderii financiare inca reverbereaza acum. Si apar regulat noi unde de soc, cu fiecare stire despre concedieri masive, falimente ale companiilor mari, prescrieri de ipoteci si multe altele. Putem ajuta la echilibrarea acestor unde de stres in noi insine, lucrand impreuna si marind grija unii fata de alti. Cand inima se redeschide, intotdeauna vor creste solutiile creative, atat la nivel personal cat si colectiv.

Aceasta brosura nu intentioneaza sa fie un pachet complet de lucru cu stresul din aceste vremuri. Exista multe alte resurse, atat in comunitate cat si pe internet, care ar putea sa furnizeze informatii si servicii. Lucrul important este sa gasiti ceva care va ajuta si apoi sa va angajati in acea directie.

Daca orice parte din aceasta brosura va ajuta in orice fel, subliniati-o pentru a o accesa usor. Recitirea a ceva care va este de folos in momentele de stres, sustine initiativa si increderea. Nu va subestimati capacitatea de a avea forta interioara si de a gestiona emotiile, atunci cand va angajati sincer, din toata inima. Putin exercitiu este un pret mic de platit pentru accesarea conexiunii la interiorul vostru.

Dati-va seama ca mii de oameni sunt intr-o situatie similara, in aceste vremuri schimbatoare. Impreuna putem sa trecem cu totii prin aceste incercari si sa ajutam sa cream o lume care este mai dreapta si mai echilibrata pentru toti.

Cu profunda grija pentru toti,
Doc Childre

Daca doriti sa contribuiti cu 1$ pentru a furniza copii tiparite ale „Kitului de destresare” pentru oamenii care au nevoie de el, donatia dumneavoastra este apreciata. Accesati http://store.heartmath.org/store/Donations/De-Stress-Donation
Daca doriti sa primiti informatii viitoare legate de eliberarea de stres in aceste momente de schimbare, accesatihttp://www.heartmath.org/signup
Daca alegeti, va rugam sa ne ajutati sa distribuim aceasta brosura in aceste vremuri de stres marit, prin:

1.     Descarcarea versiunii online a „Kitului de Destresare” la http://heartmath.org/destresskit , apoi trimiterea lui altor oameni si afisarea lui pe propriul dumneavoastra site.
2.     Transmiterea „Kitului de Destresare” catre alte site-uri si blog-uri.
3.     Tiparirea unor copii pentru prieteni, familie, asociatii si organizatii.
Pentru mai multe resurse despre eliberarea de stres, consultati http://www.heartmath.org/destress

Despre Doc Childre

Doc Childre este fondatorul Institutului HeartMath, o organizatie non profit (tip 502 c3) de cercetare si educare. Timp de multi ani, activitatea Institutului HeartMath a fost dedicata descoperirii si validarii importantei conexiunii dintre inima si minte, in dezvoltarea intuitiva si evolutie personala.

Cercetarile institutului referitoare la stres, intuitie si psihologie emotionala au fost publicate in jurnale stiintifice din acest domeniu si au fost prezentate la numeroase conferinte stiintifice din intreaga lume. Uneltele dezvoltate de Institutul HeartMath, pentru eliberarea de stres si gestionarea emotiilor, sunt folosite de companii, guvern, armata, spitale, clinici si scoli.

Doc Childre este co-autorul urmatoarelor carti, care nu au fost traduse in limba romana: The HeartMath Solution, From Chaos to Coherence, Transforming Stress, Transforming Anxiety, Transforming Anger, Transforming Depression si The HeartMath Approach to managing Hypertension.
HEARTMATH A CREAT O INTIATIVA GLOBALA, NUMITA GLOBAL COHERENCE http://www.glcoherence.org/

Preluat din newsletterul Ed. For You

 

Anunțuri

Un răspuns

  1. Util pe ansanblu .. intreg Kitul de reducere a stresului … interesante exercitiile si solutiile propuse. Multumesc Doc Childre .. Multumesc Ramona.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: