Cat de plin este vasul autostimei tale?

Bine ai revenit pe caleaspretine

Am fost invitata zilele trecute la un atelier pentru femei si am observant ca foarte multe dintre ele aveau o stima de sine scazuta. Asta m-a facut sa imi doresc sa scriu inca un articol, care sa vizeze stima de sine, in dorinta de a te ajuta sa vezi viata cu alti ochi.

Despre stima de sine s-a vorbit si se vorbeste foarte mult. Felul in care ne comportam, mediul in care ne invartim, persoanele pe care le acceptam prin preajma noastra, felul in care actionam intr-un moment sau altul al vietii, ne demonstreaza si demonstreaza si altora daca stima noastra de sine este ridicata ori ba. Adevarul este ca la noi in tara, sunt din pacate foarte multe persoane care se plang, care prefer in cazul diverselor esecuri traversate sa ii invinovateasca pe altii sau chiar pe ei insisi, neintelegand ca fiecare etapa de viata poate oferi noi si noi perceptii si indemnuri de a se dezvolta pe ei insisi intr-un mod constructiv, deschisi fiind in mod continuu spre nou si progres, fiindca varand nevrand, umanitatea merge inainte atat pe plan tehnologic cat si psihologic, credintele si valorile schimbadu-se intr-un ritm din ce in ce mai rapid.

Virginia Satir ofera descrieri foarte pertinente in cartea – Arta de a fauri oameni, aparuta la Editura trei, atat tipologiei persoanelor care au o stima de sine scazuta, cat si a celor care au o stima de sine ridicata. Ea zice asa:

“Stima de sine este capacitatea unui om de a se pretui pe sine si de a-si trata propria persoana cu demnitate, iubire si realism….Integritatea, onestitatea, responsabilitatea, compasiunea, iubirea si competenta – toate emana de la persoanele care au o stima de sine inalta. Simtim ca noi contam, ca lumea este un loc mai bun pentru ca noi suntem aici. Avem incredere in competenta noastra. Suntem capabili sa le cerem ajutorul celorlalti, dar suntem de parere ca putem lua singuri decizii in ceea ce ne priveste si ca suntem, in cele din urma, cea mai buna resursa de care dispunem. Daca ne apreciem propria valoare, suntem gata sa vedem si sa apreciem valaorea celorlalti. Radiem incredere si speranta. Nu avem reguli care sa se opuna la nimic din ceea ce simtim. De asemenea, stim ca nu trebuie sa actionam intotdeauna dupa cum simtim. Putem alege. Inteligenta noastra ne coordoneaza actiunile. Ne acceptam pe deplin ca finite umane.

Oamenii plini de viata simt aproape mereu ca au vasul plin. E adevarat, toti avem momente cand ne vine sa lasam totul balta, cand ne copleseste oboseala si cand lumea ne-a provocat cu prea multe dezamagiri intr-un timp mult prea scurt, cand problemele vietii par brusc mai multe decat putem noi duce. Dar oamenii plini de viata iau aceste sentimente temporare de a avea vasul gol exact ca pe ceea ce sunt: o criza de moment….

Cand stima de sine este scazuta, oamenii se asteapta sa fie inselati, calcati in picioare, desconsiderati de cei din jur. Aceasta stare deschide drumul catre victimizare. Cei care se asteapta la ce e mai rau atrag raul si, de obicei, sufera de pe urma lui. Pentru a se apara, ei se ascund in spatele unui zid de neincredere si se afunda intr-o stare ingrozitoare de singuratate si izolare. Astfel, despartiti de ceilalti oameni, devin apatici, indiferenti fata de ei insisi si fata de cei din jur. Le este greu sa vada, sa auda sau sa gandeasca clar si, prin urmare, au tendinta de a-i abuza si a-i devaloriza pe cei din jur. Oamenii care trec prin astfel de stari ridica ziduri psihologice uriase dupa care se ascund, apoi se apara negand ca fac asta.

Frica este o consecinta naturala a lipsei de incredere si a izolarii. Frica ne apasa si ne orbeste; ne impiedica sa ne asumam riscuri sis a incercam sa gasim solutii noi la problemele noastre. In schimb, ne impinge spre comportamente care ne distrug si mai tare stima de sine.

Cand persoanele cu o stima de sine scazuta au un esec, isi pun imediat eticheta de ratati. “ Cu siguranta nu sunt bun de nimic, altfel nu mi s-ar intampla toate lucrurile astea ingrozitoare “ , isi spun in sinea lor. Dupa destule reactii de acest tip, sinele devine vulnerabil la droguri, alcool sau alte refugii in fata confruntarii cu realitatea…

Daca aveti o stima de sine scazuta si nu admiteti acest lucru, este ca si cum v-ati minti pe voi si pe cei din jur. Subaprecierea propriilor sentimente duce in mod direct la subaprecierea propriei persoane, de unde scaderea si mai dramatica a stimei de sine. Mare parte din ceea ce ni se intampla este rezultatul propriei noastre atitudini. Si din moment ce este vorba despre atitudine, inseamna ca o putem schimba. “ (Virginia Satir)

Ce e de facut? Cum poate omul ajunge la o stima de sine ridicata? In primul si primul rand e bine sa inveti sa te iubesti si sa te accepti exact asa cum esti. Crede-ma ca desi poate ca inca nu ti-ai dat seama, tu esti o valoare exact asa cum esti. Stima de sine adesea apare pe un fond de necunoastere a propriei persoane. Poate ca parintii te-au indemnat sa optezi pentru o meserie in care te simti inconfortabil. Stiu, stiu, ai sa imi zici: “ Dar ce are meseria mea cu stima de sine scazuta, cand de fapt eu ratez in relatii? “ O persoana care este perfect constienta de talentele native pe care le are, miscandu-se in mod firesc spre dezvoltarea acestor talente, sectiune in care clar ca se simte bine cu ea insasi, nu ti se pare ca automat se vede ca o valoare?

Poate ca inca nu ti-ai dat seama, dar marea majoritate a timpului tu ti-o petreci la munca, ceea ce inseamna ca acolo trebuie sa te simti in primul si primul rand confortanbil, facand exact ceea ce iti place si in domeniul in care tu ai talent. Gandeste-te ! – daca tie iti place sa lucrezi intr-un domeniu in care sa poti interactiona cu mai multi oameni, dar la indemnul altora ai optat pentru o meserie care te obliga sa stai singur/a intr-un birou, nu-i asa ca ti-e lehamite sa mergi la munca? Si daca ti-e lehamite sa faci ceva ce iti displace, clar ca iti pui amprenta pe ceea ce faci, existand riscul sa ramai fara job. Si, cum te simti daca se intampla asta? Te simti tu o persoana plina de valoare? Clar ca nu ! Isi pune amprenta aceasta alegere gresita si pe relatiile tale? Eu zic ca da !

Dar daca te simti confortabil la locul de munca, placandu-ti ceea ce faci, te mai simti tu o persoana inutila? Sigur ca nu ! Cu siguranta ca esti motivata si pui pasiune in tot ceea ce faci, aceasta stare existand in tine si cand te afli alaturi de alti semeni de ai tai. Deci, primul pas pe care e bine sa il/o faci, este sa vezi daca e ceva in neregula cu munca ta, si daca da, cauta sa vezi care sunt acele talente pe care le ai si care te ajuta sa devii o valoare. Iti recomand in acest sens sa iti faci testul MBTI pe care il gasesti aici:

http://www.la-psiholog.ro/teste-psihologice/test-personalitate-mbti-jung-16-tipuri

Dupa ce ti-ai descoperit drumul potrivit, incepe sa actionezi in acel sens. Ai sa vezi ca in timp, facand exact acele lucruri care iti plac si te motiveaza cu adevarat, stima ta de sine va creste simtitor, relatiile cu ceilalti devenind cu atat mai armonioase, cu cat mai armonioasa va fi si relatia ta cu tine.

Si ca sa te ajuti si mai mult, te invit sa iti scrii o declaratie de autostimare, asemanatoare cu cea scrisa de Virgina Satir, si pe care o gasesti mai jos, sau pur si simplu repeta zi de zi, cuvintele scrise de ea, daca consideri ca iti sunt potrivite. Poti sa faci asta, stand in fata unei oglinzi, privindu-te in fata, acceptandu-te si iubindu-te pentru ceea ce esti. Sa stii ca terapia asta cu oglinda e o mare gaselnita, avand un impact fantastic asupra subconstientului tau. Cu cat vei pune mai multe sentimente de autoapreciere in timp ce vei vorbi tu cu tine insuti, cu atat schimbarea va fi mai rapida. Iti urez succes, o stima de sine tot mai ridicata si sa ne reantalnim cu bucurie.

Cu drag Ramona

Declaratie de autostimare

“Eu sunt eu. Nu mai exista nimeni pe lumea aceasta exact ca mine. Mai sunt persoane care imi seamana in anumite privinte, dar nimeni nu imi seamana in totalitate. Prin urmare, tot ceea ce emana din mine este suta la suta al meu, pentru ca eu sunt cel ce face alegerile.

Posed tot ceea ce tine de mine: corpul meu, inclusiv tot ceea ce face acesta; mintea mea, inclusiv toate gandurile si ideile; ochii mei, inclusiv imaginile a tot ceea ce vad ei; sentimentele mele, oricare ar fi ele: manie, bucurie, frustrare, iubire, dezamagire, emotie; gura mea si toate cuvintele care ies din ea: politicoase, dulci sau aspre, corecte sau incorecte; vocea mea, sonora sau linistitoare; si toate actiunile mele, atat cele indreptate catre ceilalti, cat si cele directionate catre mine insumi.Posed fanteziile, visele, sperantele si temerile mele.

Posed toate triumfurile si succesele mele, toate esecurile si toate greselile.

Pentru ca posed tot ceea ce tine de mine, ma pot cunoaste foarte bine. Daca fac asta, ma pot iubi si pot avea o atitudine binevoitoare fata de intreaga mea fiinta. Apoi, pot face in asa fel incat sa actionez in totalitate spre binele meu.

Stiu ca exista anumite aspecte in mine care ma nedumeresc si altele pe care nu le cunosc. Dar atata vreme cat ma port cu blandete si iubire cu mine, pot cauta, cu speranta si curaj, solutii pentru puzzle si modalitati de a afla mai multe despre mine.

Felul in care arat si vorbesc, tot ceea ce spun si fac, tot ceea ce gandesc si simt la un moment dat, toate acestea sunt eu. Totul este autentic si ma reprezinta pe mine, asa cum sunt in acel moment precis.

Cand mai tarziu, ma uit in urma la cum am aratat si cum am vorbit, la ce am spus si cum am facut, pot gasi elemente care sa mi se para nepotrivite. Pot da la o parte elementele nepotrivite, pot pastra ceea ce s-a dovedit adecvat si pot inventa ceva nou pentru ceea ce am indepartat.

Pot sa vad, sa aud, sa simt, sa gandesc, sa vorbesc si sa fac. Am instrumente pentru a supravietui, pentru a fi apropiat de ceilalti, pentru a fi productive, pentru a intelege si a patrunde marea de oameni si de lucruri din exteriorul meu.

Ma posed pe mine si, prin urmare, ma pot construi.

Eu sunt eu si sunt OK.” ( Virginia Satir )

Un răspuns

  1. Foarte buna – declaratia de autostimare – a Virginiei Satir .. Multumesc Ramona

Lasă un răspuns

