Din intelepciunea faraonilor

Bine ai revenit pe calespretine

Azi m-am gandit sa te invit sa faci o calatorie in timp, mergand inapoi in vremea marilor faraoni, cand in Kam domnea pacea si armonia, faraonul conclucrand in bucurie si consideratie pentru binele poporului cu Mari preoti iluminati. Iata cateva fragmente scoase special pentru tine, din cartea “Faraonul inaripat” de Joan Grant care din pacate n-a mai fost reeditata, putand sa o gasesti eventual la biblioteca sau anticariat.

“ In prima zi a noului an s-au proclamat legile in tot Kam-ul: in fiecare templu de catre Inaltii Preoti; in orasul capitala fiecarei nome de catre Vizir; in fiecare sat de catre Conducatorul Satului; in garnizoana, de catre Capitanul Capitanilor; pe mare sau pe rau, de catre Comandantul Navelor; iar in orasul regal de catre Faraon.

In primul an al domniei mele, am proclamat legile in fata poporului, de pe treptele din marea curte a palatului.

-Ascultati-mi glasul!

Nimeni nu va impiedica trecerea unui om in Cele Doua Tari, daca este un om care cauta intelepciunea in temple sau dreptatea facuta de Faraon.

Oamenii din Kam sunt inruditi cu totii si se vor purta unii cu altii asa cum te porti cu un frate iubit.

Nimeni nu va refuza sa dea ajutor unui bolnav sau mancare unui om flamand. Nimeni nu va lua ceea ce nu-i apartine de drept. Nimeni nu va lasa un copil sa traiasca in teama sau un batran sa sufere din cauza neputintei varstei, pentru ca sa nu simta mania Faraonului, care este tatal poporului sau.

Toti oamenii isi vor trata servitorii asa cum si-ar dori ei sa fie tratati de altii: cu dreptate si intelegere. Toti cei care sunt servitori, intr-o casa sau la munca campului, trebuie sa fie demni de un stapan bun.

Cei care aveti femei in casa, trebuie sa le tratati cu blandete, pentru ca ele sa zambeasca cand va aud pasii si sa va poarte copiii cu bucurie. Cele care aveti soti, frati sau tati aveti grija ca vorbele voastre sa fie de miere si sa nu starneasca neliniste in casa. Faceti ca toti cei din casa sa se bucure ca locuiti impreuna.

Aveti grija ca nici un animal sa nu sufere din cruzime, neseriozitate sau neglijenta. Cel care lasa un animal sa flamanzeasca, va fi tinut fara hrana douasprezece zile, pentru ca sa inteleaga foamea si invatand asta, sa nu mai faca pe cineva sa sufere de foame. Cel care are animale cu rani, pentru ca le-a batut sau a pus neglijent hamurile, va primi cinci lovituri de bici pe picioare si cinci pe spate, pentru fiecare animal ranit.

Cei care lasati plantele sa moara, atunci cand aveti apa la indemana, veti da o intreaga recolta cadou pentru temple, ca sa aflati ce inseamna, cu adevarat, foametea.

Cei care pescuiti mai mult peste decat aveti nevoie si il lasati sa putrezeasca pe malul raului, nu veti mai arunca navodul in apa timp de trei luni.

Cei care sunteti comercianti, daca sunteti necinstiti cu oamenii care nu pot sa vada pericolele, nu veti avea dreptul sa faceti comert in Kam timp de sase luni; iar daca lucrurile se repeta, averea voastra va fi impartita iar voi veti ramane doar cu atat pamant cat sa va obtineti hrana daca il munciti cu mainile si cu intreaga putere.

Orice oficial de sub pecetea mea, vizir sau supraveghetor al portilor, scrib sau administrator, care isi face munca necinstit si astfel tradeaza cuvantul Faraonului, va fi gonit din Kam.

Oricine incalca orice legi, va afla ca Faraonul este stapanul vostru, al tuturor si va vedea ca fiecare este tratat asa cum el trateaza pe ceilalti.

Daca sunteti nesiguri de ceea ce vreti sa faceti, intrebati-va: daca cel caruia vreau sa ii fac asta ar fi Faraon sau apropiat al Faraonului, as face-o? Si daca inima spune da, atunci totul va fi bine.

Tineti minte ca sunteti copiii mei si ceea ce va faceti unii altora, imi faceti si mie. Nu spuneti vorbe pe care v-ar fi teama sa le aud eu. Purtati-va cu copiii ca si cum ar fi copiii din trupul meu. Tratati-va animalele asa cum ati trata leul de la picioarele mele. Ingrijiti-va culturile ca si cum ar fi gradinile regale.

Staduiti-va intotdeauna sa ajungeti la momentul cand puteti spune: nimeni nu pacatuieste, nimeni nu sufera, nimeni nu plange din cauza mea. Pentru ca in aceasta consta intelepciunea Zeilor si dorinta Faraonului pentru poporul sau.”

Judecata faraonului

“In fiecare seara, faceam urmatoarea rugaciune:

-Stapane, daca maine voi avea de judecat o situatie pe care, cu experienta mea nu o pot cantari corect, fa ca in timpul noptii, departe de Pamant sa vad ceea ce am nevoie pentru intelegerea corecta a lucrurilor: sa vad adevarul, astfel incat Balanta sub care stau sa ramana simbol la dreptatii.

Intr-o dimineata la trezire, stiam ca va trebui sa fac dreptate intre doua femei: pe una trebuia sa o recunosc dupa cinci bratari de aur pe care le va purta la mana stanga; cealalta care era inocenta, va avea o cicatrice alba, ca varful unei sageti, pe tampla dreapta.

Tronul sin Sala Audientelor era facut din lemn aurit, cu picioare de forma labelor de leu. Cand eram singura la audiente, tineam in mana Toiagul si Biciul; cand eram impreuna cu Neyah(fratele), eu tineam Lotusul de Aur. Pe laturile incaperii se aflau scribii care notau totul, cazurile judecate, in amanuntime. Impreuna cu scribii se aflau cei care dadeau citire istoricului cazului ce urma sa fie judecat. Acest obicei fusese introdus de Neyah, in al cincilea an al domniei sale. Inainte, fiecare isi prezenta singur cazul si uneori vorbea o ora intreaga, fara sa se faca inteles. Acum, fiecare om se adresa unui scribd care concentra in cateva cuvinte orice poveste lunga si confuza.

Primul caz care mi-a fost prezentat era o problema intre vaduva unui nobil bogat din Abidwa si o tanara care avea un copil, dar care era nemaritata. Tatal copilului – care murise inainte de nasterea acestuia – era fiul vaduvai bogate; aceasta cerea sa-si ia nepotul in casa ei, spunand ca acela este locul cel mai potrivit pentru copil, deoarece mama este o prostituata care nu are nici o pretentie asupra copilului.

Mama dorea sa tina copilul cu ea, spunand ca, deoarece mostenise o mica ferma, avea posibilitatea sa-l imbrace si sa-l hraneasca si ca il va creste in concordanta cu invataturile Luminii.

Am ordonat ca cele doua femei sa fie chemate in Sala.

Una era o femeie in jur de patruzeci si cinci de ani. Era imbracata coplesitor de bogat; avea o gura cu expresie acra , mainile era groase si cu piele fina. Pe bratul stang purta cinci bratari de aur. Cealalta, tanara, purta o rochie simpla de panza alba si o pelerina albastra, cu gluga pe cap. Am vazut totusi cicatricea de pe tampla.

Vaduva nobilului parea inspaimantata de prezenta mea  si avea un aer de nesiguranta. Stiam ca si-ar fi dorit sa vina la palat pentru o sarbatoare, lucrul pe care l-ar fi atribuit apartenentei la nobilime si nu pentru judecata, cand toti sunt egali. Figura ei nu era de rasa pura. Poate era fiica unui comerciant bogat; dupa forma nasului, parea sa aibe sange de Zuma. Mainile grase erau nelinistite, invartea un colier intre degete, iar bratarile zornaiau pe brat. Totusi, se simtea in siguranta datorita pozitiei si bogatiei si nu se temea de revendicarile unei femei pe care o considera prostituata.

Fata statea in picioare, nemiscata, cu mainile atarnandu-i de-a lungul corpului. Avea tinuta mandra a femeilor care sunt obisnuite sa duca amfore pe cap. Era calma, pentru ca stia ca voi judeca drept si, cunoscandu-i inima, voi lasa copilul in grija ei.

M-am adresat fetei intreband-o:

-De ce ai facut acest copil?

Ea mi-a raspuns:

-Fiica a lui Horus, Detinatoarea a Dublei Intelepciuni, Cea Care Cantaresti Inimile si Oglinda a Adevarului, l-am iubit pe tatal copilului, sotul inimii mele; totusi, nu am putut sa impartim acelasi camin si sa fiu sotia lui, pentru ca eu eram destul de saraca iar mama sotului meu dorea sa-l insoare cu o fata de sange nobil, care sa vina cu bogatii in casa lor. Desi nu am putut deveni unul in fata preotilor, trupurile noastre s-au unit pe Pamant si cand dormeam eram fara teama in fata Zeilor, iar in inimi nu simteam rusine. Cand el s-a imbolnavit, inainte de nasterea copilului, o servitoare mi-a spus ca deseori ma chema. Totusi, nu m-au lasat sa-l vad, desi asteptam in gradina; am vorbit cu mama lui si am implorat-o, cu umilinta, sa ma lase sa-mi vad iubitul si sa-l mangai. A vazut ca sarcina mea este avansata si mi-a spus ca sunt o creatura a noptii care, prin prezenta mea murdaresc gradina. Dupa ce fiul ei a murit, fara sa lase alt urmas, a pus sa fiu spionata pana cand am nascut, apoi a trimis servitorul sa incerce sa-mi ia fiul.

Am intrebat-o ce ii poate oferi copilului:

-O sa aiba hrana si un camin, soare si aer, raul in care sa se scalde, plante pe care sa le ingrijeasca si animale cu care sa se joace; cand o sa fie mai mare, o sa aibe un camp pe care sa il are si o vaca pe care sa o duca la pascut si sa o mulga; o sa invete totul despre barci si cum se face un navod. O sa-l invat blandetea si adevarul, in asa fel incat sa poata privi in oglinda fara sa-i fie teama de ce vad ochii lui in ochii lui. O sa-l invat sa-si mentina trupul pur si puternic; si ca cea mai mare fericire pe Pamant este sa gasesti pe cineva care sa-ti fie mai drag decat propria persoana.

Stiam ca tot ce spune aceasta tanara este adevarat, pentru ca auzisem totul in vis.

Apoi m-am intors spre cealalta femeie si am intrebat-o ce ii poate oferi nepotului.

A inceput sa o barfeascca pe fata, spunand ca este o mincinoasa si o prostituata, cu care fiul ei si-a petrecut o ora de placeri trupesti, nimic mai mult; iar ea a decis, numai bunatatii inimii sale si din datorie fata de fiu, sa isi protejeze nepotul, nelasandu-l sa traiasca langa o astfel de femeie; si ca, fiind de vita nobila, nu-l poate lasa sa are campul si sa duca o viata de servitor. Apoi spuse ca bogatiile vor fi urmatoarele: gradini si vii, servitoare si aur; toate acestea sunt acum ale ei si vor ramane copilului, pe care il va lasa mostenitor.

Dupa ce a terminat, am lasat sa treaca cateva clipe inainte sa vorbesc. Era atat de sigura ca voi decide in favoarea ei! Nu isi dadea seama ca ii cunosc inima si stiu ce valoare are. I-am spus:

-In casa ta copilul ar avea tot ceea ce ar fi mai bun pentru bunastarea lui trupeasca. Ar avea un pat aurit, dar incotro s-ar duce spiritul sau cand se va fi culcat in el? Ai demonstrate ca nu stii numic despre cum sa ajuti dezvoltarea spiritului unui copil. Crezi ca bogatiile sunt mai importante decat iubirea, pentru ca doresti sa lasi lui toata averea, dar vrei sa-l iei de langa mama. Asta demonstreaza ca esti proasta.

Daca recunosti acest copil ca pe nepotul tau, atunci mama lui ar trebui sa iti fie ca o fiica. Dar in ingamfarea ta o tratezi cu dispret. Considerand ca ea a pacatuit – si deci ca fiul tau a fost partas la pacat – ar trebui sa faci tot ce iti sta in putere sa compensezi ceea ce i-a facut fiul tau. In loc de asta, vrei sa ii furi copilul. Deci esti hoata.

Ai indepartat iubirea fiului tau de la usa ei. Deci nu ai intelegere.

Cu toate acestea, tu, care esti o proasta, hoata, lipsita de intelegere, indraznesti sa dispretuiesti pe cineva care a nutrit iubire curata pentru un barbat si pentru un copil. Asta inseamna ca nu ai intelepciune si experienta. (np – Faraoana voria sa zica prin asta ca e vorba de un suflet incepator, tanar)

Si, in cele din urma, nu ai indrazinit sa te duci la judecata in orasul tau: pentru ca acolo oamenii stiu ca, daca nu era orgoliul pozitiei tale, fata ar fi fost sotia fiului tau. Asa incat ai adus cazul in fata mea crezand ca eu Faraon, voi putea fi inselata. Asta inseamna ca, hoata, proasta, lipsita de intelegere, fara cunostinte si experienta, ai avut indrazneala sa dispretuiesti conducatorul crezand ca poti sa ascunzi de mine adevarul tau meschin.

Pentru asta vei fi biciuita peste picioare.

Mai departe, vei da mamei nepotului tau acea parte a averii care i s-ar fi cuvanit daca ar fi devenit  sotia fiului tau in fata preotilor. In plus, ii vei da doi saci cu aur si unul cu argint. Si atunci cand vei vedea mai putina mancare pe masa ta si mai putine servitoare in jurul tau, iti vei aminti ca eu sunt Faraon si Adevar.

Apoi a fost adus un barbat care era ruda cu Vizirul Tinutului Sacalului. Era un nobil bogat, pe nume Shalnuk si ceruse dreptul de a fi ascultat de Faraon.

Deviase canalele de irigatie prin via sa, in care incerca sa cultive de trei ori mai mult decat era posibil. Pamantul dintre limita proprietatii sale si rau se uscase si toate granele se pierdusera.

Cand am aflat ca a facut acest lucru nu din ignoranta, ci pentru ca a considerant ca alte terenuri nu sunt importante, iar pentru inimile fermierilor nu avea nici o compasiune, am dat urmatoarea santinta:

-Ai procedat pentru ca nu ai inteles ce le-ai facut celorlalti. In umbra verde a gradinii tale ai uitat tristetea campurilor uscate. Pentru ca se invata din experienta si atunci cand pierzi si iti lipseste ceva, o sa mananci dintr-un fruct care iti este necunoscut. O sa traiesti intr-o coliba de plugar si o sa ai un camp bogat si doi boi pentru plug. Langa casa ta o sa existe un hambar foarte mare. Cand acest hambar va fi plin cu graul cultivat si cules de tine, atunci o sa primesti inapoi pamanturile tale.

Dar, desi acest hambar se poate umple in trei luni, Shalnuk a muncit trei ani. Cand graul incepea sa devina auriu, spiritele graului erau chemate sa plece si toata recolta se pierdea. Asa a muncit, in soarele fierbinte, pana cand campul a fost udat de lacrimile inimii lui si el a impartasit durerea celor ce suferisera din cauza sa. Atunci, cand speranta era gata sa moara in el, graul s-a copt si hambarul s-a umplut. Si din nou podeaua casei sale a auzit pasii stapanului. Iar acum, in Tinutul Sacalului, nu exista un stapan mai bun cu oamenii lui.”

Daca ti-a placut acest articol si doresti sa afli mai multe, am sa iti scriu si despre initierile prin care treceau preotii din acea vreme.

cu drag Ramona

9 răspunsuri

  1. Multumesc Ramona pentru aceasta calatorie in timp … foarte simple si intelepte legile de atunci si cu multa intelepciune si dreptate se judecau cazurile .. foarte frumos acest material .. si astept cu nerabdare viitorul articol pentru a afla si despre initierile protilor din acea vreme.

  2. SUPERB!!!
    Multumwsc din suflet ptr acest articol,foarte educativ,plin de intelepciune.
    Foarte bun,chiar as dorii sa gasesc cartea.
    Vreau sa invat mai multe,si sa ma schimb in mai mult BINE.
    Multumesc,si chiar as dori mai multe articole de acest gen.
    Iti doresc Un wekend SUUUUPER!
    Cu mult drag
    Dana

    1. Multumesc Dana. Ai mari sanse sa gasesti cartea la biblioteca. Pe ocazii.ro am mai vazut ca au fost scoase spre vanzare cateva exemplare. De un weekend Suuuuper sa ai si tu parte. 🙂

  3. Foarte frumos ! Multumesc mult, Ramona. Si eu doresc sa mai citesc articole din care am de invatat. Videoclipul este minunat
    Sa fii sanatoasa !

  4. Minunat articolul prezentat. Parca nu-mi vine sa cred ca pe atunci se judeca asa. Am sa ma mai documentez si eu sa aflu mai multe despre vremurile trecute. Abia astept sa citesc articolele viitoare despre initiere. Multumesc

  5. Daniela Tomescu | Răspunde

    Doamne ce vremuri frumoase….! Dar cum totul este ciclic, ma bucur la gandul ca acele vremuri atat de minunate, in care legile divine vor fi respectate, cand dreptatea, iubirea, bunatatea vor triumfa, acele vremuri vor reveni. Imi place sa cred ca, chiar generatia noastra, chiar daca vom avea o varsta mai inaintata, le vom prinde. Copiii nostri, in mod sigur nu numai ca le vor prinde, dar le vor trai la cote inalte, iar nepotii nostri… la maxim. Ramona, esti minunata ! Multumim !

  6. primii faraoni romini nu romani, au plecat de pe pamantul acesta , istoria Egitului antic au scris-o primii faraoni in vremea lui Salitis, acolo au ajuns civilizatii predacice .

    1. multumesc pentru complectari 🙂

  7. […] va intereseaza vietile faraonilor, intrati pe acest link si cititi mai multe lucruri […]

Lasă un răspuns

